andrasidantack

2012-10-01
17:33:02

prague calling
imorse ringde klockan tidigt och efter att ha pusslat in all packning i halva bagageutrymmet (den andra halvan kom vi inte åt för att bilen hade utsatts för inbrottsförsök och bagageluckan inte gick att öppna...) åkte vi alla iväg för att droppa av mig på min adress i prag innan familjen begav sig på den långa bilfärden till Kiel där färjan går till sverige.
så nu är jag här.
i ett stort tomt rum med fint parkettgolv och takfönster att se fåglar och stjärnor igenom.
i ett rum som är dubbelt så stort än vad som behövs och spindelväv i hörnen.
i ett rum jag eldar in med rökelser och försöker göra mitt.
tillslut kom jag hit och idag är min första dag som student och resident i prag, inte längre turist.
först var jag ledsen. jag kramade mamma och kände gråt trycka på och sedan jag stod på trottoaren med mina påsar och såg bilen åka iväg med min familj. jag plockade upp mina påsar och migsjälv, gick 123 trappsteg upp till min lägenhet och försökte desperat i 15 minuter öppna låset. tillslut gav jag upp när en snäll tjeckisk kille (som arbetade på lägenheten mittemot) frågade om jag ville ha hjälp. han lyckades och jag fick komma in i min tomma lägenhet och nesta i mitt rum.
 
jag har träffat ytterligare en sambo också. en kille från slovakien som pluggar fine arts, är toklång, har dreads och verkar precis lagom flummig. en otrolig kontrast till Renata som är en liten, bräcklig och eksemig tjeckiska.
ikväll ska några från klassen mötas för att dricka öl (no suprises there) och jag ska göra mitt bästa för att hänga på även om jag egentligen bara vill glo på en film. jag bor i prag, det är uppenbarligen inte en tid för att glo på film utan en tid för att dricka öl.
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: