andrasidantack

2013-04-21
17:43:41

att bli en politisk varelse
idag skriver en av mina favoritbloggare Hanna i en krönika att hon firar tio år som feminist.
jag försöker komma på när blev jag feminist, när jag blev en politisk varelse? en person som blev medveten om omvärlden. 
dethär minns jag: det är på lådstadiet och jag har möte med lärare och mina föräldrar och får höra att jag är bossig och dominant, jag argumenterar för att jag bara säger hur jag vill ha det och att andra får göra som de vill.
jag har en gympalektion i fyran och vi spelar rundbadminton, killarna får missa tre innan de åker ut, tjejerna fem, jag blir arg på läraren och säger att det är orättvist, alla åker ut efter fem.
på mellanstadiet öppnar killarna alltid vår dörr i omklädningsrummet efter gympan och låser upp dörren mellan tjejernas och killarnas duschrum, jag leder en hämndattack och vi lägger en spegel under dörren innan gympan börjar för att se om det skulle funka senare när de duschar, vi blir utskällda och en av killarna gråter.
i klassrummet när killarna är stökiga möblerar läraren om och sätter tysta tjejer mellan killarna för att få dem att vara lugnare. det fortsätter och rullar på, vuxenvärlden runt om misslyckas med att vara det stöd som den borde vara för barn som växer upp, bevisen är skrivna på neonskyltar och fortsätter vara så än idag.
jag fick fittstim av min äldre syster när jag var tolv och den revolutionerade min värld, jag har aldrig varit den samma. plötsligt fick jag ett ord på något jag haft på känn långt innan jag ens kunde uttala ordet, plötsligt visste jag hur jag skulle vara jag.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: